Narzędzia do promocji i reklamy to nie jest wymysł najnowszych czasów. Nawet te największe nazwiska musiały wspierać swój biznes poprzez działania marketingowe. A jak to robiła ikona stylu Coco Chanel?

pMARKA – Logo i nazwa

Logo. To co w dzisiejszych czasach wydaje się niemal oczywiste w tamtych latach (logo powstało w 1909 roku) było dość nowatorskim posunięcie, mam tu na myśli stworzenie logotypu. Większość osób uważa, że dwie litery C w logotypie oznaczają Coco Chanel. Ale jest też znana inna symbolika tych liter. Podobno litery C oznaczają oczywiście Gabriel Chanel oraz jej wielką miłość Arthura Capela. Połączenie liter ma symbolizować ich uczucie, natomiast odwrócenie liter nie możliwość bycia razem. Ciekawostką jest, że logo nie ewoluowało od czasu powstania.

Nazwa. Choć nazwa marki to po prostu nazwisko założycielki, ważne było to Chanel od początku nie chciała być anonimowa. Sygnowała swoim nazwiskiem swoje projekty, pomimo że niektóre z nich nie od razu były przyjmowane entuzjastycznie, a niektóre z nich otwarcie krytykowane. Nazwa i logotyp wzmacniały świadomość marki.

SAMPLING – czyli darmowa próbka

Gabriel Chchanelanel korzystała z tego narzędzia z niezwykłą wręcz zręcznością i pomysłowością. Na początku swojej kariery była zwykłą krawcową, ale marzyła o tym by ubierać arystokrację, prezentowała więc swoje kapelusze a później i stroje osobom znanym i szanowanym w wyższych sferach. Jak popularna aktorka lub inna artystka pojawiała się w towarzystwie ubrana w jej strój lub dodatki, następnego dnia do butiku ustawiała się kolejka chętnych do zakupów klientek. Chanel traktowała swoje popularne znajome jak AMBASADORKI MARKI. Kreowała w ten sposób zainteresowanie swoja marką. Obecnie twarzą marki jest Keira Knightley.

DYWERSYFIKACJA OFERTY

Chanel to nie tylko ubrania, to również biżuteria, akcesoria: kapelusze, torebki, buty, zegarki, okulary, paski a także kosmetyki, te do makijażu, pielęgnacji, no i oczywiście perfumy. Słynna Coco pragnęła kreować kobietę w całości. A dodatkowo, im szersza gama proponowanych produktów, tym większą ilość klientów można przyciągnąć.

MARKETING SENSORYCZNY

Kiedy klientki przymierzały suknie w jej butiku Chanel nakazywała sprzedawczyniom rozpylać w sklepie  słynne No 5. Miało to wzmocnić efekt luksusu i wyjątkowości oraz stworzyć wyjątkową aurę ułatwiającą podjęcie decyzji o zakupie. Dodatkowo kiedy klientki pytały co to za zapach, Chanel podawała nazwę perfum, mówiąc jednocześnie, że to limitowana edycja nie dostępna w tej chwili, wzbudzając w ten sposób popyt i nakłaniając amatorki No 5. do kolejnej wizyty w jej butiku celem zakupu perfum. Działania takie były sprzymierzeńcem BUZZ MARKETINGU czyli marketingu szeptanego.

PLAKATY I REKLAMA W PRASIE

Nawet wielkiej Coco nie ominęła tradycyjna reklama prasowa. Poniżej przykłady. Dla mnie, te z początków marki są absolutnie zachwycające. Współczesne, z użyciem Photoshopa nie robią już takiego wrażenia.

Chanel 1931 L'escalier des glaces, the famous faceted mirrored spiral staircase... rue Cambon

Etienne Drian 1932 Chanel, Grecian LineChanel 1934 BénigniChanel 1935 Evening Gown, Karsavina (M.K.S)Chanel, Alix, Jeanne Lanvin 1937 Evening Gown, Robert PolackChanel (Couture) 1936 Léon BénigniChanel 1938 Summer Dress & Jacquette EricChanel 1938 White Dresses and Black Ribbon, Eric (Carl Erickson) René Bouché 1939 Chanel & MainbocherChanel & Lucien Lelong 1939 Evening Gown, Eric (Carl Erickson)Chanel 1939 Gypsy Dress, Fashion PhotographyChanel 1957 Fashion Photography Dog

źródło: http://hprints.com