Dziś znowu będzie o kolorach 🙂 A to mi nowość 🙂 ale tym razem w kontekście skojarzeń barwnych – czyli jakie skojarzenia wywołuje w nas określona barwa.

To że kolorem można spowodować określone reakcje, wywołać emocje oraz zachowania wyuczone wiadomo nie od dziś. Ja chcę wam dziś pokazać co dane kolory oznaczają i jakie emocje podkreślają, aby jeszcze bardziej świadomie projektować swoje identyfikacje wizualne.

Na pierwszy ogień idą czerwienie.

Kolor czerwony jest kolorem, który najmocniej oddziałuje na ludzką psychikę. Pobudza zmysły i ciało, zwiększa apetyt oraz przyśpiesza do metabolizmu. Z drugiej strony prowokuje do zachowań impulsywnych i nieobliczalnych.

Wyróżnimy 3 grupy: nasycone, ciemne i ziemiste odcienie czerwieni.

nasycony

To że ten kolor to namiętność, seksowność i prowokacyjność – to wiadomo. Ale okazuje się, że ta grupa czerwieni to o wiele więcej skojarzeń. A mianowicie: błyskotliwość, intensywność, radykalność, aktywność. To również radość, zabawa, aktywność, dynamika, wigor, dowcip i pobudliwość. Ta barwa to również skojarzenia patriotyczne i religijne: godność, świętość, patriotyzm, tradycja, ogień, krew, walka, powaga, męstwo oraz te najpiękniejsze uczucia i wartości: miłość, urok, ciepło, szczęście i ekscytacja.

ciemne

Druga grupa – czyli ciemne odcienie czerwieni symbolizuje: bogactwo, siła, elegancja, wyrafinowanie, smak, kosztowność, dojrzałość, powaga, dorosłość, rozwój, doświadczenie, szczerość, elitarność, zamożność, kunsztowność. Trzeba przyznać  zestaw bardzo przyjemnych cech 🙂 Stąd też ta barwa często używana w malarstwie – w portretach władców. Była graficznym symbolem władzy i wojny oraz odwagi.

ziemiste

Ziemiste odcienie czerwieni będą wywoływały skojarzenia serdeczności, wiejskości, rustykalności, solidności i pragmatyczności. Kolor roku 2015 ogłoszony przez firmę Pantone – Marshala, to właśnie ziemisty odcień winnej czerwieni. Więc zaledwie dwa lata temu wiele firm aby być na topie, produkowało elementy w tym właśnie kolorze.

No to teraz kilka przykładów czerwonych logotypów :

Najsłynniejszy znak towarowy Coca Cola

coca cola

W misji koncernu Coca-Cola można przeczytać, że produkt ma inspirować do kreatywności, pasji i zabawy oraz dawać uczucie szczęścia.

logo-orlen

Geneza Orlenu jest ściśle związana z poprzednim brandem CPN. Ale kiedy tworzono nową identyfikację wizualna i nazwę Orlen, twórcom zależało żeby odzwierciedlić hasła: światowy, naftowy, nowoczesny i narodowy,  jakość, siłę, moc i energię.

logo-lg

A oto informacje ze strony producenta:

Litery „L” i „G” otoczone okręgiem symbolizują świat, przyszłość, młodość, wrażliwość na potrzeby ludzkie i innowacyjność technologiczną. Cała nasza filozofia opiera się na koncepcji służenia ludziom. Nasz znak firmowy symbolizuje także nasze zaangażowanie w utrzymywanie bliskich kontaktów z klientami na całym świecie. Znak firmowy składa się z dwóch elementów: logo LG w kolorze szarym (LG Grey) oraz stylizowanego wizerunku ludzkiej twarzy w unikatowym kolorze czerwonym (LG Red). Dominujący kolor – czerwień – pokazuje nasze przyjazne nastawienie do otoczenia, a także determinację w dążeniu do zapewniania klientom najlepszych produktów i obsługi. Dlatego też kształt i kolor symbolu są niezmienne.

Znalezione obrazy dla zapytania christian louboutin

Przy tych przykładach nie można pominąć słynnej czerwonej podeszwy Christian Louboutin.W 1992 r. zainspirował go czerwony lakier do paznokci i zdecydował się użyć tego koloru na podeszwach butów. Po co? Jak sam mówi – chciał w ten sposób dodać im energii.

Czerwień czerwieni nie równa. Każdy odcień osadzony w kontekście, czyli połączony z kształtem, formą, fontem pozwala zrozumieć jego prawdziwe znaczenie. Pamiętajmy o tym  i nie dobieraj kolorów zupełnie przypadkowo. Jeżeli bardzo lubisz ten kolor i koniecznie chcesz aby był częścią twojej identyfikacji wizualnej – przemyśl odcień, wtedy komunikat będzie dokładnie taki jaki chcesz.

Zachęcam do zapoznania się z wpisem o osobowości marki jeszcze zanim zaczniesz dobierać kolory i trzymam kciuki za udane realizacje.

pozdrawiam