Na grupach facebookowych dotyczących rozwoju biznesu, do których sama należę, cyklicznie pojawiają się posty OCEŃ LOGO. Ma to na celu poznanie opinii (nie zawsze dobrej grupy docelowej) na temat walorów (głównie estetycznych) pracy grafika. A jak to wygląda w praktyce? Najczęściej wrzuconych jest kilka obrazków i pytanie “które waszym zdaniem jest najlepsze?”

 Taka ocena nie ma sensu 

 A przede wszystkim jest niesprawiedliwa dla pracy jaką wykonał grafik. 

Bo zakładam, że:

  • zbriefował firmę
  • poznał jej osobowość i wie jakie cechy chce komunikować przez logo
  • przeanalizował otoczenie firmy i prześwietlił konkurencję
  • stworzył moodboard i wyznaczył kierunek działania
  • dobrał odpowiednią kolorystykę
  • wykorzystał swoje umiejętności, talent i poczucie estetyki aby przygotować propozycje

Poświęcił na to kilka(naście) godzin a grupa osób ocenia tylko w kryteriach PODOBA MI SIĘNIE PODOBA MI SIĘ! Albo TO LOGO KOJARZY MI SIĘ Z … i tu litania osobistych skojarzeń.

 I nie ma nic złego żeby na forum poprosić o pomoc w podjęciu decyzji. 

 Ale warto to zrobić w odpowiedni sposób. 

Przede wszystkim napisz kilka zdań o swojej firmie, jaka to branża, jaki produkt, jakie cechy marki ma odzwierciedlać logo, do kogo skierowana jest oferta. To wszystko jest niezwykle ważne. Pomaga osadzić logo w kontekście i odpowiednio je zinterpretować.

Sama często komentuję wpisy z hasztagiem #oceńlogo, bo wiem że są osoby które same tworzą swoją identyfikację wizualną i w ten sposób po prostu szukają pomocy w tym procesie. Byłam też po drugiej stronie – jedna z moich klientek poprosiła o ocenę moich projektów na forum. Na szczęście wrzuciła oprócz obrazków tzw. poparcie kreatywne które pisze do każdego projektu, dzięki czemu czytelnicy mogli lepiej odnieść się do moich propozycji i zrozumieć mój tok myślenia. Nie obraża mnie to. Zakładam, że chciała poznać zdanie innych. Kiedyś to się nazywało “test korytarzowy” – jak się nie wiedziało co się ma myśleć o danym projekcie wystarczyło wyjść na korytarz i zapytać kilka”przypadkowych” osób i co ciekawe opinia tych “ekspertów” stawała się naszą własną opinią. Teraz takie testowanie odbywa się on-line i ważne żeby było odpowiednio opisane, żeby nie zgubić myśli przewodniej projektu.

Dlatego jeśli chcesz, aby ktoś ocenił projekt twojego logo właściwie i rzetelnie napisz kilka słów o swojej marce. To zaowocuje ! A jeśli masz ochotę poznać moją opinię o twoim logo – wklej obraz w załączniku i napisz kilka słów.