Portfolio – a co to to takiego? Wg definicji z wikipedii jest to po prostu teczka/zbiór przykładowych prac, a w szerszym znaczeniu prezentacja dokonań danej osoby lub firm.

Czasy kiedy portfolio kojarzyło się tylko z modelką, fotografem czy artystą plastykiem minęły bezpowrotnie. Teraz niemal każdy, kto oferuje jakieś produkty, powinien mieć zbiór przynajmniej fotografii swoich prac, bo elektroniczną formę portfolio stworzyć najłatwiej. Szyjesz torby lub ubrania, robisz scrapbookingowe kartki, tworzysz biżuterię, rysujesz, projektujesz, urządzasz… Wszystko to można umieścić w portfolio, po to by zobrazować czym się dokładnie zajmujesz, w jakim stylu tworzysz i co możesz zaproponować potencjalnym klientom.

A na jakie problemy możesz napotkać tworząc swoje portfolio w wersji elektronicznej:

zapomniałam sfotografować swoje prace…

Praca wykonana, przekazana klientowi, w naszej pracowni nie ma po niej już nawet śladu i wtedy sobie przypominamy że nie zrobiłyśmy żadnej fotki. Nie wolno nam o tym zapominać, ale jeśli już tak się stało, poprośmy klientkę o zdjęcia. Oczywiście nie mamy wtedy wpływu w jaki sposób zostanie zaprezentowany nasz produkt, ale zawsze to lepsze i niż brak jakiejkolwiek fotografii. A przy kolejnym zleceniu staraj się fotografować cały proces twórczy i finalny produkt.

mam tylko jeden produkt

Portfolio z jednym produktem może nie wyglądać zachęcająco, ale i na to na początek są sposoby. Tą samą torbę możesz kilkakrotnie sfotografować z różnymi zestawami ubrań – w ten sposób wykażesz nie tylko jej uniwersalność, ale również podsuniesz klientom pomysły na całą aranżację stroju. Tworzysz ilustracje? Pokaż jak wygląda praca nad projektem, jak wygląda produkt finalny – już oprawiony. Jak zestawiać go z innymi plakatami/grafikami aby efekt był zaskakujący, pokaż jak prezentuje się na ścianie – jako tło możesz wykorzystać swoje wnętrze ale również mieszkania Twoich znajomych czy rodziny.

potrzebuję lustrzanki, tła, lamp, namiotu bezcieniowego i innych akcesoriów, żeby ładnie wyeksponować swój produkt

To tylko wymówki! Znam blogerki, które z wielkim powodzeniem radzą sobie przy pomocy aparatów kompaktowych a nawet telefonów. Wiele cennych rad na temat fotografii, możesz znaleźć na blogu Jest Rudo.

Poniżej kilka fajnych przykładów z Instagrama, jak z tematem  radzą sobie inni – zachęcam do przejrzenia całuch profilii:

diamonddoodles w sposób zupełnie zaskakujący i nieoczywisty prezentuje kamienie i minerały. Tworzy z nich niesamowicie barwne obrazki lub za pomocą kamieni uzupełnia swoje ilustracje – efekt jest fantastyczny.

diamond doodles

pogopony to przykład portfolio, gdzie mamy tylko jeden rodzaj produktu, za to prezentowany jest on na wiele fantastycznych sposobów: głownie jako element stylizacji torebek, ale jednocześnie Pogopony jest jakby podróżnikiem. Odwiedza różne ciekawe miejsca i prezentuje je na fotografiach.

pogopony

margo.hupert.art wspaniałe ilustracje prezentowane na fotografiach w całym procesie tworzenia oraz wyeksponowane we wnętrzach jako gotowy produkt.

margo

Warto podpatrzeć jakie pomysły na ciekawe zaprezentowanie produktu mają inni  i zainspirować się. To z pewnością zaowocuje zwiększeniem zainteresowania twoim produktem. I właśnie po to potrzebujemy portfolio – żeby zaprezentować się światu, zdobyć nowych klientów i zarabiać.

pozdrawiam