Ulotka to jeden z najtańszych i najczęściej spotykanych materiałów reklamowych firm. Najtańsza tak, ale jak sprawić aby była również skuteczna? Na co zwrócić uwagę, aby nasza ulotka nie była pieniędzmi wyrzuconymi w błoto?

Każdy projekt ulotki to indywidualny proces, ale można je wszystkie sprowadzić do marketingowego modelu AIDA, czyli

A – Attention (uwaga) – zwróć uwagę klienta. Jak to zrobić? Są różne metody: zachęcające zdjęcie, zabawny nagłówek napisany wyraźnym fontem, nietypowy kształt ulotki, kolor. Jednym słowem coś co sprawi że ulotka wyróżni się na tle innych.

I – Interest (zainteresowanie) czyli obietnica, co się zmieni w życiu klienta jeśli skorzysta z twoich usług lub kupi produkt od ciebie. Jaki problem mu rozwiążesz lub co dzięki tobie zaoszczędzi ( czas, pieniądze…)

D – Desire (pożądanie) – spraw, aby klient zapragnął właśnie tego co mu proponujesz, przyjdzie tu z pomocą perswazyjne zdjęcie i tekst. Klient musi poczuć że oferta z ulotki jest mu absolutnie potrzebna

A – Action (działanie) czyli wskazanie co zrobić żeby zdobyć przedmiot pożądania – napisać, zadzwonić, odwiedzić sklep… wyraźnie wskaż drogę gdzie można zamknąć sprzedaż

Obecnie model AIDA poszerzany jest o kolejne działania czyli S – Satisfaction (satysfakcja) i L – Loyality (przywiązanie) – chodzi o to aby klient stał się naszym wiernym klientem, wracał do nas z kolejnymi zamówieniami i polecał nas swoim znajomym. Dlatego musimy o niego zadbać i co jakiś czas się przypominać.

Zrób niezapomniane dobre wrażenie

Masz ok 3 sekund żeby przykuć uwagę i zrobić dobre wrażenie. Ta pierwsza chwila zdecyduje czy klient zatrzyma twoją ulotkę czy wyląduje ona w koszu. To rola głównej fotografii na twojej ulotce i nagłówka – nie bój się ich naprawdę wyeksponować. Od tego zależy co będzie działo się dalej.

Kolejny krok to utrzymanie uwagi. Jak to zrobić? Na pewno nie długim zbitym tekstem. Stosuj:

  • wyróżnienia, podkreślenia, ramki i kolorowe bloki
  • kontrast kolorów, kontrast wielkości fontów
  • infografiki, rysunki, listy, wypunktowania – wszystko po to by uporządkować i urozmaicić informacje tekstowe
  • profesjonalne i wskazujące na zakres działań fotografie

Kolejna rzecz do przemyślenia to format i jedno czy dwustronny zadruk ulotki. Od razu powiem że koszt druku dwustronnej ulotki różni się nieznacznie a zawsze wygląda lepiej. Dodatkowo łatwiej rozplanować wszystkie elementy, jest też większa szansa na zastosowanie zasady białej przestrzeni.

Zasada białej przestrzeni mówi, że nie musisz zapełnić tekstem lub grafiką każdego centymetra na ulotce. Wręcz przeciwnie, pusta (biała) przestrzeń pozwoli skupić się czytelnikowi na tym co ważne. Spowoduje również wrażenie przejrzystego i profesjonalnego układu.

Format zależy od tego ile informacji chcemy umieścić i tuż obok nakładu ma największy wpływ na cenę. Oto najczęściej stosowane formaty z wymiarami w milimetrach.

Ulotki dają ogrom możliwości dotarcia do klientów ale musi być ona tak stworzona aby odpowiadała na potrzeby twojej grupy docelowej. Twoja oferta nie jest dla każdego. W swojej ulotce pokaż czy masz ofertę skierowaną do:

  • mam
  • kobiet ogólnie
  • mężczyzn
  • rodziców
  • osób bardzo aktywnych
  • wegan/wegetarian
  • do osób starszych…

Za pomocą kolorów, fontów i zdjęć podkreśl, że jesteś marką eco/inżynieryjną/minimalistyczną/kobiecą/kreatywną* (niepotrzebne skreślić ) Do dzieła! i jeśli masz ochotę pochwal się efektami w komentarzu.