Zasada 1 – używaj kontrastów w projektowaniu

Kontrast to doskonały sposób na to, aby zwiększyć atrakcyjność naszego projektu. Dzięki temu nasza grafika w mediach społecznościowych, logo, wizytówka czy ulotka budzi większe zainteresowanie, jest ciekawsza i lepiej przyjmowana przez nasz mózg (bo widzi on bloki tekstów lub elementów a nie jedną zlaną całość).

Kontrast powstaje kiedy zestawimy ze sobą dwa zupełnie różne elementy i ma na celu podkreślenie oraz zaakcentowanie ważnych dla nas elementów. A jak można go uzyskać? Na wiele różnych sposobów.

  • poprzez zestawienie różnych rodzajów pisma (tradycyjny/odręczny i szeryfowy)
  • linie cienkie i pogrubione
  • linie pionowe, poziome i skośne
  • kolory jasne i ciemne lub zimne i ciepłe
  • faktury: gładka i chropowata
  • elementy duże i małe

A jak to wygląda w praktyce? W projekcie poniżej zastosowałam kilka rodzaje kontrastów:

  • użycie różnych rodzajów fontów,
  • użycie różnych kolorów fontów
  • wypełnienie fontów jednolitym kolorem i akwarelowym tłem
  • bardziej “pionowa” grafika balonów z grafiką girlandy po skosie
  • zaokrąglenia balonów i ostre trójkąty

kontrast

Są dwie reguły o których należy pamiętać stosując kontrast w projektowaniu.

Żeby kontrast był skuteczny musi być widoczny

Bądźcie odważne w swoich projektach! Różnica 2 pkt w fontach z tej samej rodziny nie stworzy nam kontrastu.Podobnie jak delikatna zmiana odcienia koloru. Jeśli dwa elementy różnią się się od siebie tylko odrobinę nie powstaje kontrast a konflikt. Odbiorca dostrzega różnicę, ale nie rozumie dlaczego elementy są “niby takie same a jednak inne”.

Druga zasada mówi:

Jeśli dwa elementy w projekcie nie są identyczne, należy uwydatnić różnicę miedzy nimi

Zachęcam do korzystania z tych zasad przy tworzeniu banerków na fanpage czy bloga lub innych elementów graficznych.

Kolejne zasady już wkrótce. Kolejne będzie Powtarzanie.

pozdrawiam