Wiele osób zakładając bloga lub firmę decyduje się na stworzenie identyfikacji wizualnej. To bardzo dobre posunięcie, bo od razu tworzy się marka, którą można kojarzyć z konkretnymi kolorami, kształtami, fontami i stylistyką zdjęć. Częstą praktyką jest, jako kolorów dla biznesu wybieranie swoich ulubionych kolorów. A trzeba pamiętać, że kolory mają swój przekaz. Podprogowo wywierają wrażenie na odbiorcy i tylko od nas zależy czy będzie to wrażenie, które faktycznie chcemy osiągnąć.
Komunikacja wizualna to KOMUNIKAT. To pierwszy przekaz jaki dajesz swojemu klientowi zanim jeszcze zapozna się z Twoją ofertą i warto dokładnie przemyśleć kolorystykę.
Dziś postaram się pomóc Ci w procesie dobierania palety barw dla swojego biznesu.
Z podziałem osobowości marki na pory roku spotkałam się w książce Fiony Humberstone “How to Style Your Brand“ i nagle okazało się, że ten podział porządkuje wszystko. Jest intuicyjny i bardzo pomaga w dobieraniu palety barw. No to zaczynamy!
OSOBOWOŚCI TWOJEJ MARKI
WIOSNA
zabawowa |z młodzieńczą energią |energiczna |twórcza| inspirująca|optymistyczna|pełna życia
jeśli to są cechy charakteryzujące Twoją Markę to jest ona wiosną. A jakie elementy do niej pasują? Na co zwrócić uwagę dobierając poszczególne elementy graficzne?
KSZTAŁTY, FONTY, TEKSTURY:
- koła, zaokrąglenia, kropki, groszki
- elementy “gęsto ułożone”
- wzory imitujące ruch
- linie delikatne i cienkie
- fonty przejrzyste z zaokrąglonymi elementami
- kolory jasne i ciepłe
LATO
elegancka|romantyczna|rodzinna|delikatna|twórcza| dbająca o szczegóły|
KSZTAŁTY, FONTY, TEKSTURY:
- płynne, eleganckie linie
- delikatne, kwiatowe wzory
- podręczne kroje pisma (kaligrafia)
- miękki styl vintage
- piękne, delikatne struktury papieru i tkanin
- kolory zimne i jasne
JESIEŃ
naturalna |szanująca tradycję|mocna|zdecydowana| aktywna|dynamiczna|autentyczna
KSZTAŁTY, FONTY, TEKSTURY:
- wzory z naturalną strukturą (papieru, drewna, liści)
- nieco nieformalny styl (np. ilustracji)
- przystępne, odręczne fonty
- materiały recyklingowe, z historią, tradycyjne
- kolory intensywne i ciepłe
ZIMA
ekspercka|luksusowa|precyzyjna|lubiąca prostotę|elegancka|profesjonalna|silna|
KSZTAŁTY, FONTY, TEKSTURY:
- geometryczne kształty
- ostre krawędzi
- duże kontrasty
- mocne, minimalistyczne fonty
- kolory intensywne i zimne
- w palecie barw możliwa czysta czerń
Jak widać z zestawienia kolorów, każda osobowość może używać każdego koloru (oprócz czerni, który jest zarezerwowany dla zimy, ale inne pory roku mogą użyć: granatu, burgundu, fioletu, ciemnej zieleni) ważny jest tylko odcień i nasycenie barwy.
To co ważne przy tworzeniu palety barw dla Twojego Biznesu to zasada PSA. Czyli dobór min 3 kolorów w układzie:
Primary (czyli kolor główny)
Secondary (drugi w kolejności, podoczny)
i Accent – kolor używany do akcentów, podkreśleń, wyróżnień.
Warto, aby w docelowej palecie barw były zarówno odcienie jasne i ciemne, to znacznie ułatwia sprawę przy projektowaniu kolejnych materiałów marketingowych.
Ja lubię tworzyć palety które mają 5-6 kolorów, aby mieć pewną dowolność i swobodę przy projektowaniu. Oto przykłady kilku palet i słowa-klucze charakteryzujące markę: Salczyńska i Hoszka
O kolorach i innych ważnych elementach o których nie można zapomnieć przy projektowaniu logo przeczytasz w tym wpisie a tutaj 9 kroków do zaprojektowania logo.
Akwarele, które mają na celu unaocznić Wam osobowości Waszych marek to prace utalentowanej Katarzyny Bruniewskiej. Jestem jej bardzo wdzięczna, za użyczenie swoich prac do tego wpisu. A może któraś z Was ma ochotę na zakup takiej grafiki, która będzie w kolorach jej marki, aby była takim kolorowym drogowskazem
Ciekawe i pouczające. Ten podział odnoszący się do pór roku i zestawy cech bardzo mi się podobają :-).
a wiesz już jaką porą roku jest twój biznes? Ja dowiedziałam się że UniKaTo to wiosna. I choć identyfikacja wizualna była już gotowa okazało się, że wszystko świetnie pasuje
Bardzo, bardzo przydatny post!
wspaniały artykuł. Spotkałam podobny, ale Ty zdradzasz więcej, tj i kształty, faktury, fonty. Dziękuję pięknie! Książka niestety nie jest dla mnie, bo nie znam ang.
I widzę, że masz genialne wpisy u siebie. Nie wiem dlaczego wcześniej Ciebie nie odkryłam! Żałuję bardzo:(. A teraz to też przypadek, bo FB jakoś Cię “podrzucił”.
To przede mną miły sobotni dzień- z Twoim blogiem:)
Bardzo mi miło rozgość się u mnie
Nie zaprojektowałam jeszcze własnego loga na bloga. Moja nazwa to Plantacja Pomysłów – która jeśli narzucić filtr pór roku kojarzy mi się z latem. Jednak z tego tekstu bardziej pasowałaby mi jesień!
Pory roku traktowałabym raczej niezbyt dosłownie. To raczej przenośnik mająca obrazowania kolorystykę
Tworząc logo warto zainspirować się projektami wykorzystującymi gradient. Pisaliśmy o tym w zeszłym tygodniu: http://brandpro.pl/gradienty_wracaja_do_lask